Raad Van State vernietigt beslissing deputatie rond niet-betaling gezinszorg subsidies aan familiezorg

Op 28 april 2016, over deze onderwerpen: Financiën en begroting, Gezondheids​zorg

West-Vlaanderen / Brugge – “De Raad van State vernietigde in een arrest van 21 januari 2016 de beslissing van de West-Vlaamse deputatie van 12 december 2013, in de mate dat daarin wordt beslist dat het subsidiebedrag van 363.567,96 euro voor de vzw Familiezorg West-Vlaanderen voor de werking van gezinszorg 2013 als enige en laatste subsidie voor de werking van het jaar 2013 geldt en er geen saldo meer zal worden toegekend”, zo maakt provincieraadslid Peter De Roo (Brugge) bekend.

Uitleg

De vernietiging van de Raad van State gaat over de beslissing van de deputatie dd. 12 dec. 2013, nauwelijks enkele dagen na de besprekingen en de stemming van het budget in de plenaire vergadering. Merkwaardig. In deze zitting van 12 december besliste de deputatie dat enkel het voorschot van het subsidiebedrag voor Familiezorg voor de werking van gezinszorg 2013 het enige en meteen de laatste subsidie zou zijn, en er dus geen saldo meer zou worden toegekend.

Naast het dossier Familiezorg gaat het om nog 5 andere dossiers met een totaal saldo van ongeveer 532.000 euro.

De vijf andere zijn Familiehulp, Onafhankelijke Thuiszorg Verenigingen, Solidariteit voor het gezin, Thuishulp en Thuiszorg H. Hart.

Enkele van de motieven van de Raad van State in het dossier Familiezorg West-Vlaanderen:

… Dat de bevoegdheid vanaf 2014 is overgeheveld naar de Vlaamse Gemeenschap, betekent niet dat de provincie ervan wordt ontslagen de subsidies voor het gehele jaar 2013 uit te betalen onder het enige motief van de bevoegdheidswijziging. Die is enkel vanaf 2014. Verdere begrotingsconstructies in 2014 kunnen daar niet aan veranderen.

… De verwerende partij duidt geen rechtsregel aan waaruit volgt dat in 2014 geen uitbetaling meer kan plaats vinden met betrekking tot 2013. De datum van betaling staat los van de periode waarop de betaling slaat.

De deputatie had de keuze uit 2 opties:

Optie 1: de provincie West-Vlaanderen komt haar verplichtingen na en past het principe van een goede huisvader toe, met andere woorden: de provincie betaalt vooralsnog de 6 zorginstellingen het subsidiebedrag waar ze recht op hebben, goed voor een totaal van meer dan 1 mi​ljoen​ euro.

Optie 2: de provincie kiest voor de moeilijke weg en volhardt in de boosheid, namelijk: er zal geen saldo worden toegekend voor de werking van het jaar 2013 en ze poogt deze beslissing uitvoeriger en beter te motiveren bij de Raad van State.

De deputatie besliste in haar bijeenkomst van 4 februari 2016 op voorstel van gedeputeerde Vanlerberghe te kiezen voor optie 2 en de strijd verder juridisch te voeren.

De Roo klaagt de houding aan van gedeputeerde Vanlerberghe in dit dossier: “Eerder nog dan haar welzijnsorganisaties te ondersteunen, kiest de gedeputeerde ervoor om tegen haar eigen partners te procederen bij dit hoge rechtscollege. Ze ondergraaft daarmee haar stelling dat Welzijn één van de speerpunten is van het West-Vlaams provinciaal beleid en ontneemt de basisorganisaties de broodnodige middelen voor hun werking”.

Wordt vervolgd.