Provincie West-Vlaanderen moet vooruitkijken

Op 4 december 2014

“Voorzichtigheid inbouwen is een must”

West-Vlaanderen/Hooglede - Tijdens de provincieraadszitting van 4 december 2014 stelde fractievoorzitter Kristof Pillaert (N-VA) tijdens de slotbespreking over de meerjarenplanning 2015-2019 en het ontwerpbudget 2015 dat de meerderheid moet vooruitkijken. Daarnaast moet er ook voorzichtigheid worden ingebouwd in het budget met de toekomstige vermindering van de provinciale bevoegdheden.

“We stellen vast dat er een kloof is tussen de financiële dienst en de andere provinciale diensten bij het opmaken van het budget. Dit is een aandachtspunt voor de deputatie om deze kloof te verkleinen”, stelt Kristof Pillaert (Hooglede). Besparen is het ordewoord, op ieder niveau, ook bij de provincies. De Vlaamse regering heeft geoordeeld dat de persoonsgebonden materies beter niet meer door de provincies worden uitgevoerd. De provincies zijn verplicht de Vlaamse richtlijnen uit het regeerakkoord uit te voeren. Dit heeft de Vlaamse regering beslist. CD&V en Open VLDmaken ook deel uit van die Vlaamse regering. Bijgevolg verwachten we dat de huidige meerderheid dit ook toepast.”

“Nu roepen we de meerderheid op om vooruit te kijken in plaats van achteruit. Het is ook niet nodig om paniek te zaaien over de besparingen in de media. Wij willen dat er voorzichtigheid aan de dag wordt gelegd bij de opmaak van het budget met de toekomstige vermindering van de provinciale bevoegdheden. Maar we stellen vast dat men gewoon verder doet, alsof er niets aan de hand is.”

“Er kon gerust voorzichtigheid worden aangelegd of zelfs geen middelen voorzien worden bij de verloren inspanningen voor de wijkgezondheidscentra omdat er een alternatief is. Of over een politiek gekleurd evenement zoals Manifiesta die € 17 000 toegeschoven krijgt. Of over de te dure aankoop van het magazijn Ijzerdijk in Diksmuide.”

“De hamvraag bij de budgetbespreking 2015 en ongetwijfeld ook in 2016 is: Hoe gaat de provincie om met de interne staatshervorming? Als de deputatie werkelijk zo bezorgd is over de ziel van de West-Vlaming, dan was deze deputatie nu al gestart met de voorbereidingen op 2017. Nu ligt echter het scenario voor zoals we dit enkele jaren geleden hebben gekend: zonder rationaliteit zo veel mogelijk proberen binnen te halen om te eindigen met lege handen. Dan zal de zwarte piet ongetwijfeld wel zijn weg vinden.”

“De N-VA-fractie zal de ingeslagen weg verder blijven bewandelen.  Dit betekent dat ieder dossier zal worden bekeken in het licht van de interne staatshervorming. Persoonsgebonden materies moeten, zolang ze een provinciale bevoegdheid blijven, met de grootst mogelijke omzichtigheidworden behandeld. Grondgebonden zaken worden bekeken vanuit het standpunt van behoorlijk bestuur. Met deze omzichtige en kritische kijk op zaken, kunnen we komen tot een bestuurlijk niveau die de daadkracht kan ontwikkelen die de West-Vlaming wenst”, besluit Kristof Pillaert.