Provinciale uitleendiensten worden gekoppeld aan de erfgoeddepots

Op 6 december 2013

Brugge/Gistel/Oostende - Op vraag van N-VA-provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) bracht de bevoegde gedeputeerde voor Cultuur, Myriam Vanlerberghe (sp.a), voor het eerst enige klaarheid in verband met de toekomst voor de provinciale uitleendiensten tijdens de provincieraad van 5 december 2013. Het is de bedoeling dat de uitleendiensten gekoppeld worden aan de nieuwe erfgoeddepots. De afzonderlijke vestigingen van de uitleendiensten kunnen verdwijnen. Dit is voor de provincie een oefening op efficiëntie.

Wim Aernoudt: “Er is niets mis met efficiëntieoefeningen maar service aan de bevolking is ook een belangrijke focus. In verband met de bouw van erfgoeddepots worden door de gedeputeerde Brugge, Kortrijk en Ieper genoemd. We kunnen niet naast de vaststelling kijken dat de regio Oostende niet overwogen wordt voor de bouw van een erfgoeddepot. In deze logica verdwijnt de uitleendienst in Oostende, nu gevestigd aan de Wandelaarskaai, en moeten we straks vanuit onze regio naar Brugge om materiaal af te halen.”

N-VA betreurt de afbouw van deze dienstverlening. Cultuur is voor N-VA niet alleen grote evenementen maar ook service aan het verenigingsleven.

Herhaalde vragen tijdens commissievergaderingen gedurende het jaar bleven onbeantwoord.