Opnieuw nachttransport met afval naar Biostoom?

Op 24 augustus 2015

West-Vlaanderen / Brugge / Gistel / Oudenburg / Oostende – Biostoom Oostende NV wil opnieuw nachttransport met afval organiseren. Het vroeg hiervoor een wijziging van z’n milieuvergunning aan bij het provinciebestuur. N-VA vraagt bij monde van provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) en gemeenteraadslid Freddy Declerck (Oudenburg) om deze nachttransporten te beperken.

“De vraag tot wijziging komt een jaar na de onthullingen in het duidingsmagazine Terzake over de afvaltrafiek in Vlaanderen. Toen bleek dat Biostoom nachtleveringen toeliet terwijl het daar geen vergunning voor had”, schetst provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) de historiek.

Deze nachttransporten kaderen in een aanvraag voor grotere aanvoercapaciteit. Biostoom wil tot 750 ton aanvoeren per 24 uur. Dat is 50 % meer dan nu is vergund. De deputatie neemt eind oktober een beslissing over deze aanvraag. De trafiek rijdt via de afrit van de autostrade E40 in Oudenburg door de Stationsstraat naar Biostoom. N-VA vraagt om deze nachttransporten te beperken en de bewoners in Oudenburg te ontzien. Freddy Declerck, fractieleider in de Oudenburgse gemeenteraad: “In de volgende gemeenteraad zullen we voorstellen aan de Oudenburgse meerderheid om garanties voor de bewoners te bepleiten bij de provincie.”

In de uitzending van Terzake liet onderzoeksjournalist Luc Pauwels omwonenden aan het woord die de hinder omschreven maar in het dossier komt deze klacht nergens aan bod.
Freddy Declerck: “De Stad Oudenburg werd niet om advies gevraagd omdat de installatie op grondgebied Oostende ligt. Inzage in het dossier leert dat de provincie tot nu geen aandacht heeft voor dit bovengemeentelijk aspect van deze aanvraag.”

In het dossier verwijst Biostoom onder meer naar de vergunning van de verbrandingsinstallatie van IVOO. IVOO is de afvalintercommunale van Bredene, Gistel, Ichtegem, Middelkerke, Oostende en Oudenburg. IVOO zou wel 24u op 24u mogen beleverd worden volgens Biostoom.
Provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) weerlegt dit: “Men vergeet echter te vermelden dat de nachttransporten in de vergunning van IVOO beperkt zijn tot maximaal 1 % van de totale aanvoer. Deze uitzondering werd in eerste instantie toegestaan om de nachtophaling van huishoudelijk afval in de toeristische wijken van de kustgemeenten mogelijk te maken. Dit staat duidelijk zo in de vergunning. Biostoom vraagt binnen de limieten van de vergunning toelating voor onbeperkte nachtelijke aanvoer.”

Biostoom kadert zijn aanvraag onder andere in zijn plannen tot aanvoer van afval over water. Dat streven is een rode draad doorheen alle vergunningen van Biostoom. Maar tot op vandaag werd niets aangevoerd over water. Het lijkt N-VA dan ook zeer twijfelachtig of het hen nu wel menens is.

Wim Aernoudt: “Vroeger was er steeds sprake van de aanleg van een eigen kade langs de Oudenburgsesteenweg, net voor de ingang van het bedrijf. Deze is er nooit gekomen. Nu wordt het lossen van afvalboten 1.5 km verder in de Oostendse haven voorzien, wat veel minder efficiënt is. Want vanaf dat punt moet het afval nog per vrachtwagen naar de oven vervoerd worden. Het Oostendse schepencollege gaf gunstig advies.”

“Onze opmerkingen voor de vrees van extra hinder voor de bewoners, de twijfelachtige argumentatie en de onduidelijkheid over de aanvoer van afval via het water hebben wij overgemaakt aan de deputatie. We vragen aan de provincie om de nachttransporten te beperken,” besluiten provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) en gemeenteraadslid Freddy Declerck (Oudenburg).

Nachttransport

Fractievoorzitter Freddy Declerck (Oudenburg) en provincieraadslid Wim Aernoudt (Gistel) vrezen voor extra hinder bij onbeperkte nachttransporten in de Stationsstraat in Oudenburg. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is