U bent hier
NMBS luistert niet naar Diksmuidse verzuchtingen
De NMBS lijkt nagenoeg doof te blijven voor de Diksmuidse verzuchtingen rond het nieuwe vervoersplan.
Toen uit het eerste ontwerp van dit vervoersplan in maart bleek dat de reistijd naar Brussel in de daluren zowat 20 minuten langer zou duren, trok Diksmuide aan de alarmbel, ze vreesde voor een afbouw van het openbaar vervoer in de Westhoek. Voor haar is deze spoorlijn immers de navelstreng met het binnenland. Maar volgens Luc Coupillie, die woensdag als provincieraadslid (N-VA) de roadshow van de NMBS in het provinciehuis Boeverbos bijwoonde, werd er na het Diksmuids protest door de NMBS weinig veranderd aan haar plannen met lijn 73 tussen De Panne en Brussel. Alleen aan het comfort van de reizigers zou wat tegemoet gekomen zijn, er zullen meer treinstellen met airco ingezet worden.
Tijdens de daluren zal met het nieuwe vervoersplan de reistijd naar Brussel 20 minuten langer duren want dan wordt een ommetje via Aalst gemaakt. De NMBS wil ook na het protest vanuit de Westhoek niet afwijken van haar eerste voorstel omdat slechts 13 procent van de Westhoekreizigers naar Brussel sporen. Daarenboven blijven de rechtstreekse verbindingen naar Brussel tijdens de spitsuren behouden voor de pendelaars. Tenslotte hoeft men niet noodzakelijk het ommetje via Aalst te maken, zo luidt het nog bij de NMBS want wie naar Brussel reist kan tijdens de daluren ook altijd opteren om over te stappen in Gent. Zelfs met een overstap waarvoor men 9 minuten de tijd krijgt, zou de reistijd even lang duren als op vandaag.
Nog volgens het Pervijs provincieraadslid Luc Coupilllie zouden er tenslotte evenveel treinen als op vandaag blijven rijden.
Wel wil de NMBS meer treinstellen met airco inzetten. In het eerste voorstel waren dat er beduidend minder van dit nieuwe type treinstel. Toch kan ze niet alle ritten laten uitvoeren met treinstellen met airco. Reden is dat de oudere types zonder airco wel een 20 procent grotere capaciteit hebben. Het is volgens de NMBS dan ook noodzakelijk om tijdens de spitsuren deze oudere types te blijven inzetten omdat dan de maximale capaciteit moet benut worden. Op weekdagen zouden dan ook 11 treinen rijden met de grotere wagons maar zonder airco, tijdens de daluren worden er 23 treinen met de nieuwere kleinere wagons met airco ingezet. Tijdens het weekend worden dat er respectievelijk 22 en 8. Uit de antwoorden van de NMBS blijkt niet of men nog langer de dubbeldektreinstellen zal blijven inzetten op spoorlijn 73.
Voor West-Vlaanderen in het algemeen zijn volgende verbeteringen en tekortkomingen:
Er zijn verbeteringen aangebracht en er werd tegemoet gekomen aan verschillende verzuchtingen:
- Er worden de hele dag 4 IC-treinen tussen Brugge en Gent ingelegd ten opzichte van 3 vandaag, richting Brussel en de luchthaven.
- Vanuit Poperinge is er een rechtstreekse verbinding met Gent en Antwerpen, tijdens piekuren naar Brussel.
- Brugge – Zeebrugge krijgt een verbinding elk uur.
- Vlotte aansluiting op 5’ (in plaats van 40’) in Kortrijk tussen treinen van de lijn 69 Poperinge – Kortrijk met treinen van de lijn 66 Kortrijk – Brugge
- Hele dag rechtstreekse verbinding met Brussel / Leuven voor Harelbeke en Waregem
Tekortkomingen:
- Beernem verliest zijn rechtstreekse halte op IC-lijn Brugge – Brussel maar krijgt wel nog een halte op de L-trein
- Het doorknippen van de snelle verbinding De Panne – Brussel-Luchthaven tijdens de daluren, evenwel in comfortabele toestellen maar zonder airco
- De snelle treinverbinding tussen Kortrijk en Brugge valt weg. Er zullen 2 treinverbindingen zijn per uur tussen Kortrijk en Brugge met bediening van alle tussenliggende stations waarbij de reistijd verlengd wordt van 39 minuten naar 53 minuten.
- NMBS is bereid om mee te werken aan een studie over de heropening van de verbinding Adinkerke - Duinkerke, maar zal hierin geen initiatief nemen.
Bekijk het volledig vervoersplan voor West-Vlaanderen hier: vervoersplan NMBS.
Het volledig artikel op ediksmuide.be.
Op de foto (van links naar rechts) waren volgende mandatarissen aanwezig op de NMBS-roadshow: provincieraadsleden Wim Aernoudt (Gistel), Nick Verwimp (Blankenberge), Luc Coupillie (Diksmuide), Isabel Desoete (Middelkerke), Kamerlid Koenraad Degroote (Dentergem), Tijl Waelput (Brugge), Luk Hoflack (Zonnebeke), Isabel Desoete (Middelkerke) en Marleen De Mulder (Oostkamp).