N-VA vraagt extra impulsen voor haven Zeebrugge

Op 24 december 2015

West-Vlaanderen / Wielsbeke / Zeebrugge – N-VA West-Vlaanderen heeft op de provincieraad van 21 december 2015 zijn bezorgdheid geuit over de haven van Zeebrugge. “De laatste maand is er te veel negatieve berichtgeving waarbij bedrijven wegtrekken uit Zeebrugge. We hebben daarom aan de alarmbel getrokken bij de provincie West-Vlaanderen. We vragen extra impulsen via de logistieke hub West-Poort en de GTI, een strategisch Europees financieringsinstrument,” klinkt raadslid Rik Buyse (Wielsbeke) strijdvaardig.

Provincieraadslid Rik Buyse (Wielsbeke) verduidelijkt: “Op woensdag 9 december konden we in de Standaard lezen: ik citeer: ‘Haven Zeebrugge krijgt nieuwe mokerslag’. Ook in de Tijd van dezelfde dag lezen we op een zelfde bladzijde ‘PSA sluit werkloze containerterminal in Zeebrugge’. Het is namelijk zo dat het Singaporese PSA opteert om volumes van goederenbehandelaar CHZ te verhuizen naar de APM containerterminal in de zelfde haven. Op die manier komt de CNH-terminal in Zeebrugge volledig leeg te staan. Dit alles kadert in een rationalisering wegens een sterke vermindering van de containertrafiek. We hebben enkele weken terug ook het nieuws vernomen betreffende het faillissement van Brit European Transport met zetel te Zeebrugge en recent vernemen we de faling van die andere Zeebrugse rederij FLAMAR en het geaffilieerde OXL.”

“Het is ons bekend dat er een overeenkomst bestaat tussen de haven van Antwerpen en Zeebrugge die voorziet in het uitwijken van containertrafiek van deze eerste naar Zeebrugge indien Antwerpen de trafiek niet aankan. Ook het feit dat een terminal vrij komt in Zeebrugge moeten we niet persé zien als een mokerslag maar eerder als een nieuwe opportuniteit voor het aantrekken van nieuwe activiteit.”

“We hebben daarom extra impulsen gevraagd via de logistieke hub West-Poort en de GTI, een strategisch Europees financieringsinstrument,” besluit raadslid Rik Buyse (Wielsbeke) strijdvaardig.

De bevoegde gedeputeerde antwoordde onder andere dat de provincie er voor kan zorgen dat er een betere ontsluiting van de haven van Zeebrugge is naar het eigenste West-Vlaamse hinterland toe.