N-VA vraagt evaluatie provinciaal rampenplan

Op 23 december 2013

Provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) vraagt gouverneur Carl Decaluwé om een evaluatie op te maken van de werking van het provinciaal rampenplan.

“In december werd de provincie West-Vlaanderen twee keer geconfronteerd met noodsituaties die resulteerden in een afkondiging van het provinciaal rampenplan. Iedereen is het er over eens dat alles vlot verliep, maar elke noodsituatie is zo uniek dat er tijdens de evaluatie van de hulpverlening toch aandachtspunten opduiken die bijsturing van het rampenplan nodig maken”, stelt provincieraadslid Himpe (Izegem).

“Beveiligingslekken in Astridsysteem”

“Eén van de zaken die onlangs aan bod kwam, is het Astridsysteem. Er zit een groot beveiligingslek in het communicatienetwerk van de politie en de hulpdiensten. Liefst 15.000 ‘biepers’ zijn niet versleuteld. Tien jaar geleden werd door het persagentschap Belga een bericht de wereld ingestuurd ‘Politie afluisteren weldra onmogelijk’. Maar niets is minder waar. De achilleshiel zijn de 15.000 ‘pagers’, of biepers en semafoons, die zowel de brandweer, de civiele bescherming als verschillende medische diensten gebruiken. Die worden over heel België gebruikt om personeel op te roepen bij incidenten. Ook de noodcentrales sturen elektronische berichten naar de terminals van de brandweerdiensten, die ze op hun beurt doorspelen naar pagers. Het beveiligingslek kan in noodsituaties waarbij het provinciaal rampenplan afgekondigd wordt zorgen voor problemen”, aldus Himpe die de gouverneur vraagt om te onderzoeken wat de situatie is in West-Vlaanderen.