N-VA verzet zich heftig tegen verhoging West-Vlaamse bedrijfsbelasting

Op 4 december 2015

West-Vlaanderen / Wielsbeke – Oppositiepartij N-VA heeft op de provincieraadszitting van 3 december 2015 zijn goedkeuring opnieuw niet verleend aan het reglement voor het innen van de belasting op bedrijven voor 2016. “Behalve dat we principieel tegen deze belasting zijn, wordt er voor 2016 een indexatie toegepast in West-Vlaanderen. Bij ons is dit een pure belastingverhoging voor de bedrijven. Terwijl in de provincie Antwerpen deze indexatie een belastingverlaging is. Begrijpe wie kan!,” foetert raadslid Rik Buyse (Wielsbeke).

N-VA West-Vlaanderen is misnoegd bij monde van raadslid Rik Buyse (Wielsbeke) over de verhoging van de belasting bij West-Vlaamse bedrijven: “De provinciebelastingen op bedrijven worden niet verhoogd maar geïndexeerd, om het aanschouwelijk te houden van 102 euro naar 103 euro jaarlijks per bedrijf met een oppervlakte tot 1.000m². Ondertussen stijgt het aantal bedrijven die de provinciebelasting dienen te betalen gestaag. Op de lijst bezorgd door de financiële dienst van de provincie zien we een groei van het aantal bedrijven tussen 2010 en 2015 van 104.046 tot 118.018,  een stijging van 14.000 extra belastingbrieven op 5 jaar tijd. Het gebudgetteerde inkomen aan bedrijfsbelasting stijgt dan ook van 163 miljoen euro in 2015 tot 163,3 miljoen euro in 2016.”

Raadslid Buyse gaat verder met zijn betoog: “Als ik nu even de vergelijking mag maken met de bevriende provincie Antwerpen (N-VA als grootste partij in de meerderheid) waar ook een indexatie wordt toegepast op de provinciebelasting voor 2016. Wat zien we echter in Antwerpen: de vergelijkbare belasting daalt daar van een minimum van 93 euro in 2015 naar 92 euro in 2016! Hoe kan dit nu?”

Rik Buyse legt uit: “Ik citeer de 1ste N-VA-gedeputeerde van de provincie Antwerpen: “Die indexatie heeft betrekking op de inkomsten. Het totaalbedrag van de begrote inkomsten werd immers louter geïndexeerd (dus verhoogd), maar het aantal vestigingen (waarop de belasting verschuldigd is) groeit aan een hoger tempo dan de index. Dit betekent dus dat we per vestiging minder belasting kunnen heffen en de tarieven dus dalen.”

“Dit is de enige juiste indexatie die kan worden toegepast! Wat bij ons in West-Vlaanderen wordt toegepast, is een verscholen en omfloerste belastingverhoging! Velen  zullen zeggen een euro meer of minder, maar als iedere West-Vlaming me morgen 1 euro betaalt, ben ik een miljonair,” besluit provincieraadslid Rik Buyse ontgoocheld af.