N-VA eist duidelijkheid over Magdalenagoed

Op 26 december 2014

KOMST VAN CENTRUM HIPPOTHERAPIE ALWEER OP LANGE BAAN GESCHOVEN

BRUGGE - De N-VA vraagt dat er klare wijn wordt geschonken in het dossier van hippotherapie op de site Magdalenagoed. Al enkele jaren wordt de investering op de lange baan geschoven, zelfs al voorbij 2018. En aan het begin van dat jaar verliest de provincie de bevoegdheid welzijn.

Op 1 januari 2018 heeft de provincie geen bevoegdheid meer over welzijn en dus ook niet meer over de toekomst van de site Magdalenagoed. De bedoeling was om er door de vzw Unie-K een Equine Assisted Therapy Centre op de starten, een centrum voor hippotherapie.

Maar sinds het provinciebestuur op voorstel van de toenmalig gedeputeerde Dirk De fauw (CD&V) de vervallen hoeve van het Magdalenagoed aangekocht heeft, zit het dossier in het slop. De bouw voor het centrum zou drie miljoen euro kosten en daar wringt het schoentje.

Verleden jaar nog lieten provincieraadslid en OCMW-voorzitter De fauw en schepen Franky Demon (CD&V) weten dat er gezocht moesten worden naar extra middelen. Daarbij rekenden ze op subsidies van de provincie, de overheid en Europa.

Ambitieus project

Provincieraadslid Wim Aernoudt (N-VA) uit Gistel stelt vast dat het project in 2012 en 2013 telkens doorgeschoven werden op de begroting van de provincie. Er is volgens Aernoudt nu reeds sprake van 2017, 2018 en zelfs 2019. Zijn partijgenoot Jan Van Meirhaeghe (N-VA) uit Damme wil nu eindelijk klare wijn in dit dossier zien. Hij merkt dat de huidige gedeputeerden ontwijkend antwoorden op dit punt. Ook op de provincieraad van 22 december kreeg hij geen duidelijkheid.

De plannen voor het Magdalenagoed zijn ambitieus. Unie-K wil er een manège neerpoten met een piste van veertig op twintig meter, een cafetaria waar de bezoekers zouden zicht hebben op de paarden en een sanitaire blok in de oorspronkelijke koeienstal. De hoevewoning zou verbouwd worden tot conciërgewoning en de wagenschuur tot ontvangstcentrum. Het zou tevens ook nog de bedoeling zijn om vakantielogies aan te bieden aan personen met een zware beperking.

Magdalenagoed

Klik op de link online hier.