N-VA- en Groen-fracties schenken zitpenningen voor de 'Rede van de gouverneur' weg

Op 10 december 2012, over deze onderwerpen: Armoede

Brugge - De fracties van N-VA en Groen in de provincieraad zullen de zitpenningen die ze ontvangen om de Rede van de Gouverneur bij te wonen, wegschenken. Morgen dinsdag houdt gouverneur Carl Decaluwé zijn eerste rede als gouverneur in het Provinciaal Hof.

De provincieraadsleden die deze traditionele openingszitting van de gouverneur bijwonen, ontvangen daarvoor presentiegeld. N-VA heeft het daar al langer moeilijk mee. De fractie stelde bij monde van Kristof Pillaert voor om die zitpenning voor die bijeenkomst af te schaffen. Maar het voorstel vond geen meerderheid.

“Dat er voor dergelijke gelegenheden geen presentiegelden moeten gegeven worden is niet meer dan normaal. Als de rede van de Gouverneur dan nog eens ‘Armoede’ als onderwerp heeft, is in tijden van crisis, deze vergoeding helemaal te gek. Groen schaarde zich achter dit idee. Zo zullen de fracties van N-VA en Groen de presentiegelden van hun aanwezige fractiegenoten wegschenken aan een organisatie die zich verdienstelijk maakt in de sector van de armoede. De fractie van N-VA telt 20 leden, de fractie van Groen 4”, deelt Kristof Pillaert mee. “Onze presentiegelden gaan naar de Beweging van Mensen met Laag Inkomen en Kinderen (BMLIK).”