U bent hier
Meerjarenplanning is op vele vlakken een gemiste kans
Brugge/Hooglede - Tijdens de provincieraadszitting van 5 december 2013 stelde fractievoorzitter Kristof Pillaert (N-VA) tijdens de slotbespreking over de meerjarenplanning 2014-2019 en het ontwerpbudget 2014 dat de meerderheid heel wat kansen liet liggen. “Er worden geen keuzes gemaakt en in moeilijke tijden wordt gekozen voor status quo”. De N-VA gaat voor een beleid van verandering, met visie en ambitie.
“De provincie wil tijdens de volgende jaren sterker inzetten op gebiedsgerichte werking. Maar daartegenover zet het provinciebestuur te weinig middelen om deze strategische keuze waar te maken”, stelde Pillaert (Hooglede). “Veel aandachtspunten, maar 400.000 euro meer middelen is ruim onvoldoende voor deze hoge verwachtingen”.
“De ruimte voor vernieuwend beleid komt enkel tot uiting in de economische klemtonen die gelegd worden in West Deal. Maar op het vlak van welzijn en cultuur is het vernieuwende ver te zoeken. De verantwoordelijke gedeputeerde plaatst veel actiepunten in een impulsfonds, zonder dat er sprake is van vernieuwing.”
Meerjarenplanning gaat voorbij aan interne staatshervorming
“Dat de provincie de financiële middelen optimaal moet inzetten is voor de N-VA nogal evident”, aldus fractieleider Pillaert. “Dat er een verantwoord fiscaal beleid zal gevoerd worden, is minder duidelijk. Er gaan heel wat bevoegdheden van het provinciale niveau naar het Vlaamse niveau. De provinciale belastingen zouden dus ook kunnen dalen, maar daar merken we niets van in de meerjarenplanning.”
“Er gaat ook te veel aandacht naar persoonsgebonden materies, te weinig naar grondgebonden materies. Deze vaststelling maakt duidelijk dat de meerjarenplanning van de meerderheid voorbij gaat aan de interne staatshervorming, die net de klemtoon op de grondgebonden materies legt. De N-VA betreurt deze evolutie zeer. Er wordt nog 1,7 miljoen euro subsidie voorzien voor welzijn. Ook het Rekenhof formuleert hierop kritiek.”
“De provincie West-Vlaanderen zal ook sterk inzetten op marketing. Maar de N-VA plaatst vraagtekens bij de inhoudelijke klemtonen. ‘Iedereen West-Vlaams’ zal bijvoorbeeld op het vlak van aantrekken van bedrijven geen effect hebben. Als er al ingezet wordt op marketing om West-Vlaanderen op de kaart te zetten, dan is tijdens deze periode net toerisme een uitdaging. De herdenking van de Eerste Wereldoorlog is dé ideale kapstok om de diverse beleidsdomeinen te versterken tijdens en na deze bestuursperiode”, besluit Pillaert.