Financieel steuntje voor zeereddingsdienst

Op 24 december 2015

De stad Blankenberge heeft het licht op groen gezet om jaarlijks 1.000 euro te schenken aan de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst voor zijn werking.

Zeer recentelijk werd de VBZR nog in het stadhuis gehuldigd voor de tussenkomst bij de scheepsramp met de Flinterstar. Nog voor de huldiging werd door N-VA-provincieraadslid Nick Verwimp de structurele onderfinanciering van de zeereddingsdienst aan de kaak gesteld op de provincieraad.

Intussen is iedereen het erover eens dat de VBZR voor reddingen op zee een onmisbare schakel is. Voor zijn werking krijgt de dienst wel 2.200 euro van de provincie, huurt het voor een symbolische euro het gebouwtje aan de haven en beschikt het over drie aanlegplaatsen in de haven. Maar de interventie die het uitvoerde voor de Flinterstar kostte de vrijwillige hulpdienst alleen al 3.500 euro. Vorig jaar werd 147 keer een beroep gedaan op de zeereddingsdienst.

"Door zijn snelle interventies heeft het al veel drama's vermeden", zegt burgemeester Patrick de Klerck (Open VLD).

VBZR