Efficiënt besturen is het doel voor de West-Vlaming

Op 3 december 2015

West-Vlaanderen / Hooglede - Tijdens de provincieraadszitting van 3 december 2015 stelde fractievoorzitter Kristof Pillaert (N-VA) tijdens de slotbespreking over de meerjarenplanning 2016-2019 en het ontwerpbudget 2016 dat de meerderheid hun energie moet stoppen in de nieuwe taakstelling dan wel in het halen van het groot gelijk over het bestaansrecht van de provincies. “We herhalen opnieuw dat het doel van deze interne staatshervorming is om efficiënter te besturen, zonder afvloeiing van het personeel. We blijven echter een verschuiving van persoonsgebonden naar grondgebonden middelen vaststellen.”

“We bogen ons tijdens de budgetbesprekingen over de grondgebonden materies die zeer belangrijk zijn en worden voor de provincie én over de persoonsgebonden materies die tot 2017 onder de voogdij van de provincies blijven,” stelt Kristof Pillaert (Hooglede). “We vragen met aandrang aan de provincie om hun energie te stoppen in de nieuwe taakstelling dan wel in het halen van het groot gelijk over het bestaansrecht van de provincies.”

“Het doel van deze interne staatshervorming is om efficiënter te besturen. Onze fractie denkt in dezelfde richting. Ik wil hier echter nog eens herhalen dat ook wij wensen dat dit op een vlotte manier kan gebeuren, zonder afvloeiing van personeel. En dit is trouwens ook het standpunt van minister Homans. Op dit moment wordt er een afbraakpolitiek gevoerd naar N-VA. Wij willen echter zorgen dat in diverse beleidsdomeinen het beleid van de overheden in Vlaanderen op een betere manier georganiseerd moet worden. Als uitgangspunt nemen we daarbij niet de vraag ‘Hoe kunnen we zoveel mogelijk taken bij de provincies houden?’, maar wel de vraag ‘Hoe kunnen we de overheid in Vlaanderen zo goed mogelijk organiseren?’.”

“Specifiek over het budget van 2016 hebben we volgende verzuchtingen en opmerkingen. Bij de persoonsgebonden materies stellen we vast dat er wat voorzichtigheid wordt gelegd bij cultuur, jeugd, welzijn en sport tegen 2017. Maar op andere vlakken blijft het zoeken naar de moeder van de porseleinkast. Vele items worden nu bij patrimonium en veiligheid gestopt. De verschuiving van persoonsgebonden naar de grondgebonden items isongehoord. Dat dit nu voor de meerderheid een evidentie lijkt, is voor ons een raadsel.”

“Daarnaast blijf Beaufort 2015 ook een doorn in ons oog. Daar zijn, op zijn zachtst gezegd, nog heel wat onduidelijkheden. We hebben ook heel wat moeite met de middelen voor publireportages bij de regionale zender om de provincie in de kijker te plaatsen. Daarbij, is het een kerntaak van de provincies om allerhande manifestaties gaande van paardenkoersen, optredens, wielerwedstrijden te sponsoren onder het mom van kopen vanprovinciale visibiliteit?”

“De N-VA-fractie zal de ingeslagen weg verder blijven bewandelen.  Aan de provincie vragen we om dit pad te volgen en dus ten volle changemanagement uit te voeren.  Het is niet altijd een goed idee om te blijven beuken tegen de golven in. Misschien is het beter rustiger vaarwater te gaan opzoeken om daar meer snelheid te kunnen maken. De passagiers aan boord, de West-Vlamingen, kunnen er maar wel bij varen”, besluit Kristof Pillaert.