Betere treinverbinding tussen lijnen 66 en 69

Op 9 mei 2014


POPERINGE - Op deze provincieraadszitting werd ook nog even teruggekomen op het ‘mobiliteitsdebat’ van de vorige zitting, dat eigenlijk vooral over het nieuwe vervoersplan van de NMBS ging. Gedeputeerde Franky De Block (SP.A) had toen beloofd een aantal pijnpunten nog eens persoonlijk te gaan bespreken met spoorbaas Jo Cornu.


En hij is teruggekeerd met goed nieuws, dat bleek uit zijn antwoord op de mondelinge vraag die Kristof Pillaert (N-VA) hem nu stelde. Al blijkt de tegemoetkoming zich toch wel te situeren op een paar zijdelingse punten en niet op de essentiële zaken, zoals de nieuwe dienstregeling op de lijn 73, of het doorknippen van de rechtstreekse verbinding tussen de zuidelijke Westhoek en Brussel.

Maar de regio Ieper-Poperinge zal vanaf december wel een stuk beter af zijn als het op een verbinding met onze provinciehoofdplaats en bij uitbreiding Oostende en de oostkust aankomt. Kristof Pillaert: “Concreet zal de aansluiting in Kortrijk tussen treinen vanuit Poperinge (lijn 69) richting Brugge (lijn 66) en omgekeerd aanzienlijk verbeteren tijdens de daluren. Nu moeten reizigers bij de overstap in Kortrijk tot 40 minuten wachten. In het nieuwe aanbod is dat euvel verholpen, met een overstaptijd van 5 minuten in Kortrijk. Dit is een aanzienlijke verbetering voor studenten, oorlogstoeristen en werknemers van en naar de Westhoek. Het traject zal vanuit Poperinge naar Brugge in plaats van 1u57min nog 1u36min duren tijdens de daluren.”

Daarnaast zou de NMBS ook in overweging nemen om zowel in de ochtend- als de avondspits toch twee stops te voorzien in Beernem. Op die manier krijgt Beernem tijdens de piekuren opnieuw een rechtstreekse verbinding met Brussel.

Kristof Pillaert lijnen 66 en 69

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is