Bestek HRM-software van de provincie West-Vlaanderen voldoet niet aan de normen

Op 30 juni 2014

Brugge/Zwevegem – N-VA West-Vlaanderen keurt het bestek voor nieuwe Human Resource Management-software voor de provinciale personeelsdienst af. Het bestek voldoet volgens de partij niet aan de normen die je van een software-bestek mag verwachten.

De provincie wil nieuwe, geïntegreerde software voor de personeelsdienst en heeft daarvoor meer dan 620.000 euro veil. "Dit project is zeer waardevol en zal zo goed als zeker leiden tot grote efficiëntiewinsten binnen de personeelsdienst," aldus provincieraadslid Johan Rollez (Zwevegem). "Het probleem zit 'm echter in het bestek. Dat voorziet onvoldoende in een goede ondersteuning van de software wanneer die eenmaal actief is."

Het bestek beschrijft zeer goed wat de software allemaal moet kunnen, tot in de kleinste details, en terecht. Maar wanneer het erop zal aankomen om een probleem met de software op te lossen wanneer hij in gebruik is, dan vraagt men momenteel enkel hoeveel het onderhoudscontract zal kosten en dat er tijdens de kantooruren iemand de telefoon opneemt om het probleem te noteren. Je zal als medewerker van de personeelsdienst maar tegen een probleem aanlopen net wanneer de lonen moeten worden betaald.

Johan Rollez: "Men zou toch op zijn minst een zogenaamd Service Level Agreement (SLA) moeten eisen, een verbintenis van de leverancier om bepaalde zaken binnen een bepaalde termijn op te lossen. In dit bestek vraagt men enkel een beschrijving van de aanpak. De vrees van de gedeputeerde dat zo'n eis misschien aanbieders zal afschrikken, is onterecht. Elk zichzelf respecterend softwarebedrijf biedt SLA's aan. En wie dat niet doet, zou niet in aanmerking mogen komen voor projecten van deze omvang.”

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is