​​Taalproblematiek bij medische spoedinterventies zal worden aangepakt in een globaal plan

Op 7 juli 2016, over deze onderwerpen: Gezondheids​zorg, Nederlands in de Rand

West-Vlaanderen / Rekkem / Ieper / Moeskroen – Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke volgt de problematiek van taalverwarring bij spoedinterventies bij grensgemeentes in West-Vlaanderen reeds lange tijd op : ”De taalproblematiek zal nu worden aangepakt binnen het gehele beleid inzake niet-planbare zorg.” Dit blijkt uit een schriftelijk antwoord van minister De Block aan parlementslid en cardioloog Jan Vercammen.

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke heeft over deze problematiek al verschillende vragen gesteld aan West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé en nu ook via parlementslid Jan Vercammen aan minister van Volksgezondheid Maggie De Block die hiervoor bevoegd is.

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen): “Eerst had de West-Vlaamse Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening me reeds laten weten dat ze niet bevoegd waren om de taalproblematiek te behandelen. Deze commissie is enkel bevoegd voor het instaan van de eigenlijke “dringende hulpverlening” en dit volgens hetgeen de wet voorschrijft: ervoor te zorgen dat steeds de snelst adequate hulp (SAH) wordt uitgestuurd, en dit onafhankelijk van waar deze komt.”

“Dit antwoord van deze West-Vlaamse commissie zorgt meteen ook voor duidelijkheid”, vult federaal parlementslid Jan Vercammen (Ieper) aan. “Het is minister van Volksgezondheid Maggie De Block die bevoegd is om deze problematiek aan te pakken. Uit haar schriftelijk antwoord op mijn vraag blijkt nu dat op basis van de adviezen van de Nationale Raad voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening aan een plan van aanpak voor de gehele keten van de niet-planbare zorg wordt gewerkt.”

“Indien er Franstalige spoedinterventies in Rekkem, Lauwe of Rollegem plaatsvinden, worden deze door het ziekenhuis (Centre Hospitalier) van Moeskroen uitgevoerd. Voor onze regio verzamelen we samen met OCMW-raadslid Ann Roose alle klachten hierover en dienen we deze steeds in bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht. Deze commissie ijvert er alvast voor dat het ziekenhuis van Moeskroen maximale inspanningen levert om het Nederlands te gebruiken. We kijken alvast naar uit naar het globaal plan en hopen dat de minister deze in het najaar zal voorleggen aan de federale regering”, besluiten provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke en federaal parlementslid Jan Vercammen.