N-VA vraagt evaluatie van provinciale imagocampagne 'Preus lik fjirtig'

Op 1 maart 2016, over deze onderwerpen: Communicatie

N-VA diende hierover een schriftelijke vraag in. "We vragen dat het provinciebestuur in samenspraak met de oppositie de imagocampagne 'Preus lik fjirtig' evalueert en indien nodig de gepaste conclusies neemt", zegt N-VA provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.

"Snelle mokke, mo vint toh, gif mo chette, preus lik fjirtig,... Het zijn maar enkele van de sappige West-Vlaamse uitdrukkingen die het provinciebestuur op alle mogelijke manieren promoot. Met de campagne wil de provincie aantonen dat West-Vlamingen best wat trotser mogen zijn op zichzelf. De campagne werd gestart eind november 2013. Maar in feite is het een campagne om het bestuursniveau van de provincie in stand te houden," steekt provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen van wal.

"Wrang gevoel"

"Deze overgemediatiseerde campagne begint voor onze fractie en naar ons aanvoelen ook voor de burgers een wrang gevoel te geven. Een West-Vlaming heeft meer te bieden dan enkel een sappig taaltje. We zijn ook harde werkers, commercieel voelend en flexibel. Uiteraard moeten dialect en folklore behouden blijven, maar is het de taak van een bestuurlijke overheid om dit blijvend te promoten?"

"Deze campagne duurt nu bijna drie jaar en we vragen ons af wanneer het eindpunt van deze campagne zal zijn. Er worden heel wat middelen en personeel geïnvesteerd in deze campagne. We hebben bij het provinciebestuur een stand van zaken opgevraagd, van kostprijs tot de tevredenheid bij de burger, horeca en onderwijs. We vragen een evaluatie van deze campagne," besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen).

"Dialect vormt onderdeel van West-Vlaams gevoel"

Verantwoordelijk gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) antwoordt : "Een goed imago zorgt voor een positieve dynamiek bij diverse stakeholders, het geeft West-Vlaanderen als regio een voorsprong op zijn sterke punten ten opzichte van concurrentiële regio's. Het kan mensen aanzetten om hier te komen of blijven wonen, te werken, te investeren of een bezoek te brengen."

"Het hebben van een identiteit vormt een noodzakelijke voorwaarde voor een regio om zichzelf een imago aan te meten. Als regio heb je immers een stapje voor als je kan terugvallen op een gevoel van samenhorigheid van je inwoners, op een dialect, op een verbondenheid, op een fierheidsgevoel. West-Vlaanderen heeft dit zonder twijfel! Dialect vormt een onderdeel van dit West-Vlaamse gevoel. We vinden het dus logisch dat je dit dialect een plaats geeft in de communicatie over dat West-Vlaamse gevoel. Dat werd meteen duidelijk in 2009 toen de app 'Iedereen West-Vlaams' een enorm succes kende."

"Dat het West-Vlaams een hype werd, kunnen we alleen maar toejuichen, omdat het bijdraagt tot het West-Vlaamse gevoel. We konden meesurfen op dit enthousiasme zonder extra budgettaire middelen in te zetten :een geschenk voor de Provincie, vermits deze externe initiatieven hetzelfde doel voor ogen hadden."

"Regiomarketing is een werk van lange termijn, waarbij je vertrekt vanuit een duidelijke visie om West-Vlaanderen te promoten. En waarbij alle neuzen best in dezelfde richting kijken. Ik roep dan ook iedereen op om de promotie van onze regio te ondersteunen en de West-Vlaamse trots mee uit te dragen", aldus nog Guido Decorte.

Preusleikfjiertigkw

Link kw.be: http://goo.gl/jGT3XI

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is