Zwemmen in open lucht in West-Vlaanderen stimuleren

Op 2 juni 2021, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen

West-Vlaanderen / Wevelgem / Nieuwpoort / Ardooie – Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke heeft aan de West-Vlaamse deputatie gevraagd om zwemmen in open lucht meer te stimuleren. Op tal van provinciedomeinen zoals provinciedomein Bergelen in Wevelgem is het momenteel verboden om er te zwemmen. De warme, zelfs ronduit hete zomers, versterken de vraag naar zwemmen in open water. “We hopen op een positieve respons”, aldus raadslid Vandenbulcke uit Menen. “Ook lokale besturen kunnen hun waterplassen openstellen voor de bewoners. De provincie kan de West-Vlaamse gemeentes hierin begeleiden.”

De Vlaamse Regering wil in de toekomst meer mensen meer mogelijkheden bieden om te zwemmen in open lucht. Hete zomers versterken immers de vraag naar zwemmen in open water.

In Vlaanderen mag je enkel in erkende zwemwateren gaan zwemmen. Op veel plaatsen is zwemmen dan ook uitdrukkelijk verboden door de lokale overheid of de waterlopenbeheerder. De motivatie hierachter zijn onder meer risico’s zoals de kwaliteit van het zwemwater – die niet ten allen tijde gegarandeerd kan worden, er niet overal een vlotte toegankelijkheid is of omdat er geen toezicht via redders voorzien kan worden. De regelgeving zal onderzocht worden en eventueel aangepast worden waar het kan.

“Ons provinciebestuur voorziet dat je in de zomermaanden kan zwemmen in De Gavers in Harelbeke onder het toeziend oog van gediplomeerde redders. Daarnaast is er ook een afgebakende zone in de Damse Vaart (ook een provinciedomein) voorzien. Je kan er dan van 12 mei tot 17 oktober sportief zwemmen onder strikte voorwaarden (onder andere lid zijn van een erkende Brugse zwemclub). Hier zijn dan geen redders aanwezig,” aldus provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.

“Er zijn verschillende provinciedomeinen met waterplassen. Zo vragen wij om te onderzoeken of de waterplassen in provinciedomein Bergelen in Wevelgem, provinciedomein Koolhofput in Nieuwpoort, provinciedomein ’t Veld in Ardooie en provinciedomein d’Aertrycke in Torhout gedeeltelijk te openen voor zwemmers. We hopen op een positieve respons”, aldus raadslid Vandenbulcke uit Menen. “Ook lokale besturen kunnen hun waterplassen openstellen voor de bewoners. De provincie kan de West-Vlaamse gemeentes begeleiden.”