Provincie wil geen transparantie: Geen live-streaming op de provincieraad

Op 12 december 2017, over deze onderwerpen: Communicatie

West-Vlaanderen – De N-VA-fractie is bij monde van provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke (Menen) ontgoocheld in het antwoord van de deputatie. N-VA wil dat de volledige duur van de provincieraad live gestreamd wordt en dat deze achteraf kan herbekeken worden op de provinciale website. ”De provincie heeft nu verklaard dat een live-streaming voor de volledige duur van de provincie niet nodig is. Deze houding is niet te begrijpen,“ foetert provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen.

Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke heeft een antwoord ontvangen op haar vraag om in de toekomst de volledige provincieraad te streamen en achteraf te kunnen herbekijken op de website. Uit het antwoord blijkt dat de provincie verklaart dat Focus/WTV al live streamt voor de mondelinge vragen. Provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke: Dit is een foute redenering. Wij vragen een livestream van begin tot einde, van de mondelinge vragen tot en met de agendapunten die je achteraf gemakkelijk kunt herbekijken op de provinciale website. Dit antwoord toont toch een groot gebrek aan transparantie voor de West-Vlamingen.”

De televisiezender Focus/WTV zendt met het programma Boeverbos nu een heel beperkt deel van de provincieraad uit. Het wordt beperkt tot de mondelinge vragen, de echte debatten worden niet live uitgezonden.

Er zijn al redelijk wat gemeentes op vandaag waar de inwoners de gemeenteraad live kunnen meevolgen. Zo kan de info van de provinciale overheid direct en onmiddellijk bij de West-Vlamingen komen. In verschillende grote steden in onze provincie zoals Kortrijk en Oostende bestaat dit al langer. In Wevelgem kun je de gemeenteraden achteraf opnieuw beluisteren. Ook de provincie Oost-Vlaanderen biedt sinds 2016 live-streaming aan waarbij het debat per agendapunt herbekeken kan worden. Trouwens, het live-streamen in de provincie Oost-Vlaanderen is goedkoper dan de overeenkomst met Focus/WTV voor een heel beperkte (en gekleurde) weergave van de provincieraad.

“Er dient een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven te worden waarbij alle privéspelers op de markt een voorstel tot live-streaming kunnen indienen. Benieuwd of dit duurder zal uitvallen met het huidig contract tussen de provincie en  Focus/WTV dat jaarlijks 430.000 euro kost aan de belastingbetaler. Het maken van één onvolledige aflevering kost 8.250 euro. Als wij na de provincieraadsverkiezingen de kans krijgen om deel te nemen aan het bestuur, zullen we dit alleszins opnieuw op tafel gooien”, besluit provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.