N-VA pleit voor duurzaam toerisme in West-Vlaanderen

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Toerisme

West-Vlaanderen – N-VA vraagt bij monde van provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke uit Menen om het West-Vlaams erfgoed met meer respect te behandelen door bezoekers en toeristen: “We vragen om een sensibiliseringscampagne te richten aan bezoekers en toeristen en een digitale welkomstbrochure te ontwikkelen bij reservaties.”

West-Vlaanderen, dé Vlaamse toeristische provincie speelt alle troeven uit. Zo trekt de Vlaamse kust heel wat binnen- en buitenlandse toeristen aan, is de herdenking van WOI een voltreffer en worden onze mooie, historische steden almaar vaker de bestemming van een meerdaagse citytrip. Westtoer haalt werkelijk alles uit de kast om ook in West-Vlaanderen de toeristen hartelijk te ontvangen. In 2018 werden er in West-Vlaanderen bijna 10 miljoen overnachtingen genoteerd.

West-Vlaanderen zorgt voor jobs, zorgt voor welvaart, heeft een internationale uitstraling en ontvangt met plezier de talloze bezoekers. Liefst zoveel en zo lang mogelijk.

Massatoerisme is een zegen maar het kan ook ons erfgoed - zowel cultureel als natuurkundig – bedreigen”, begint provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke aan haar betoog. “Zo kan een muur van een oud gebouw beschadigd worden door graffiti. Afval op de stranden en in de zee is dramatisch voor de vissen. Vuilnis langs de Leie of andere waterwegen is nefast voor het landschap. Sommige menselijke handelingen maar zeker ook de klimaatverandering kunnen een negatieve invloed hebben op ons erfgoed en op de schoonheid van West-Vlaanderen.”

“Daarom is het zo nodig om de toeristen partners te maken in de strijd tegen vuiligheid, in de strijd tegen ongebreideld massatoerisme en in de strijd tegen het onrespectvol omgaan met ons West-Vlaams erfgoed. Toeristen moeten zich welkom voelen maar tegelijk moeten we ze engageren om te helpen om zoveel schoonheid in stand te houden. Ook voor de volgende generaties, zodat ook zij nog er nog kunnen van genieten.”

“N-VA pleit voor duurzaam toerisme in West-Vlaanderen. Daarom vragen we met de West-Vlaamse N-VA dat er een campagne gelanceerd wordt om de vele bezoekers van het mooie West-Vlaanderen te sensibiliseren voor een milieuvriendelijker en respectvoller gedrag ten opzichte van ons erfgoed. Daarnaast vragen we om de toeristen te verwelkomen bij reservaties met een digitale welkomstbrochure. Tenslotte vragen we of er een mogelijkheid is om het toerisme te spreiden, zowel in tijd als ruimte,” aldus provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke.