Provincie betaalt kustgemeenten helft van geld 'mislukte Beaufort' terug

Op 18 december 2015

Het provinciebestuur zal aan de tien kunstgemeenten de helft terugbetalen van wat ze in het kunstevent Beaufort 2015 investeerden. "Dat bijna een derde van de projecten werd afgeblazen, was onze fout niet", zegt de provincie.

Dit jaar was het ronduit slecht. Dat is de conclusie van de eindevaluatie over de laatste editie van Beaufort, het driejaarlijkse kunstevenement aan zee. Niet nagekomen afspraken, een gebrekkige communicatie en dito organisatie, inhoudelijk omstreden, het was bij tal van kustgemeenten al te horen tijdens de duur van het evenement. Op de provincieraad waren ze niet minder mals

"Alles liep in het honderd"

"Beaufort bouwde in de vorige edities een sterkte reputatie op als cultureel-toeristisch project, gericht op een groot publiek", zegt N-VA- provincieraadslid Wim Aernoudt. "Deze vijfde editie kreeg echter een totaal andere invulling en daar werd voorafgaandelijk bitter weinig over gecommuniceerd. Daarnaast liep alles nog eens organisatorisch in het honderd en voerden de kunstenaars maar 39 van de 59 aangekondigde werken uit. Het ongenoegen van de kustgemeenten was dan ook meer dan terecht. En wat merken we nu? De provincie neemt de vlucht vooruit om te verhinderen dat badplaatsen gerechtelijke stappen nemen en halveert de gemeentelijke bijdrage van 40.000 naar 20.000 euro."

Bevoegd gedeputeerde Myriam Vanlerberghe (SP.A) reageert enigszins gepikeerd op wat zij eenzijdige kritiek van N-VA noemt. "Het is toch alleen maar logisch dat we de badplaatsen terugbetalen voor wat niet werd gerealiseerd", zegt ze. "Dat was overigens altijd de bedoeling, maar een definitieve evaluatie kan je pas aan het einde van de rit maken. 28 procent van wat contractueel was vastgelegd, werd volledig buiten onze wil om niet uitgevoerd. Dat is het correcte cijfer. Heel wat kunstenaars kwamen in laatste instantie met allerhande redenen op de proppen om forfait te geven en ik begrijp zeker het ongenoegen dat zoiets heeft veroorzaakt."

Dus betaalt de provincie nu 243.000 euro terug die dus gelijk verdeeld zal worden over de tien betrokken gemeenten. "Wij hebben dat bedrag ook niet aan de organisatoren moeten betalen", zegt Vanlerberghe. "Maar ik wil het nog eens duidelijk maken: dit was bewust en noodgedwongen een financieel bescheiden project. In 2003 kon Beaufort nog rekenen op een budget van zeven miljoen euro. Dit jaar moesten wij het klaren met een bescheiden 1,7 miljoen."

Burgemeester Steve Vandenberghe (SP.A) van Bredene heeft nooit zijn kritiek op de voorbije Beaufort gespaard. "Een grote farce. We krijgen nu de helft terug, maar zelfs dat is niet genoeg. Slechte communicatie en geen toeristische meerwaarde zoals de vroegere edities. En vooral dat is steeds het opzet van Beaufort geweest, een hefboomproject voor de hele kust."

Met Vlaams geld?

Door de interne staatshervorming zal de provincie in de toekomst zulke projecten niet meer kunnen en mogen realiseren. "Maar als Vlaams volksvertegenwoordiger en kustburgemeester ben ik groot voorstander om hiervoor op Vlaams niveau centen vrij te maken, maar dan wel met keiharde garanties wat de inhoud betreft", zegt Vandenberghe.

Beaufort2015deel2