N-VA wil meer transparantie bij toekennen welzijnsprojecten

Op 23 december 2014

West-Vlaanderen / Middelkerke – De N-VA heeft op de provincieraad van 22 december 2014 de aanpassing gevraagd van het goed te keuren welzijnsreglement. De N-VA wou volledige transparantie van de deputatie over het toekennen van subsidiedossiers maar heeft deze niet gekregen. Provincieraadslid Isabel Desoete is ontgoocheld over de houding van de provincie.

Provincieraadslid Isabel Desoete (Middelkerke): “Als waarnemer voor mijn fractie zetel ik in de adviescommissie die advies verleent aan de deputatie over het toekennen van subsidies aan welzijnsprojecten. In de zitting van donderdag 13 november 2014 keurde de deputatie de reeks van subsidies aan 23 welzijnsprojecten goed in het kader van het impulsreglement welzijn. 3 dossiers werden negatief beoordeeld door de adviescommissie maar positief gesubsidieerd door de deputatie. 1 dossier was nog niet volledig en werd alleen beoordeeld door de deputatie.”

“Daarom had ons fractie graag een toevoeging aan het reglement bekomen. Wij hebben het voorstel ingediend dat in de toekomst de adviescommissie een advies kon innemen op basis van alle ingediende documenten. Met andere woorden, dat er geen documenten achteraf nog konden worden ingediend.”

“Daarnaast hebben we ook de suggestie gedaan dat indien de deputatie een andere beslissing neemt dan het voorstel van de adviescommissie, dit onmiddellijk gemotiveerd aan de leden van de commissie Welzijn zou bezorgd worden.”

De bevoegde gedeputeerde voor Welzijn, Myriam Vanlerberghe (sp.a) wuifde de wijziging van het reglement weg met het argument dat zo een wijziging ook moet gelden voor andere beleidsdomeinen. De andere oppositiepartijen steunden de wijziging. Meerderheidspartijen sp.a, Open VLD en CD&V stemden het amendement (de wijziging) weg. Provincieraadslid Isabel Desoete (Middelkerke) is ontgoocheld over de houding van de provincie: “De zweem van partijdigheid bij het toekennen van subsidiedossiers zal zo altijd blijven.”