Geen West-Vlaams toerismeplan na terreur

Op 26 april 2016, over deze onderwerpen: Toerisme

Het provinciebestuur gaat niet in op de vraag van N-VA om werk te maken van een West-Vlaams plan om het toerisme een boost te geven. Volgens die partij moet het bestuur dringend actie ondernemen om het toeristisch seizoen te redden na de aanslagen in Brussel.

"Sinds de terreur in Parijs en Brussel stellen we vast dat groepen stads- en museumbezoeken annuleren, reservaties voor groepen trager verlopen en dat bepaalde landen negatief reisadvies voor België geven", stelt provincieraadslid Sigrid Vandenbulcke. "Het is vijf voor twaalf."

Maar een provinciaal plan komt er niet. "Toen de Westhoek geconfronteerd werd met heel wat annuleringen, hebben we samen met de gouverneur een brief geschreven naar de touroperators. De Westhoek verwelkomt heel wat toeristen uit Groot-Brittannië. We gaven mee dat de regio veilig is en dat iedereen er hartelijk wordt ontvangen."

"Daarnaast stellen we vast dat Brugge zelf een campagne heeft gelanceerd en dat de kust quasi geen weerslag voelt van de terreur. Door de verschillende omstandigheden in de West-Vlaamse regio's heeft een overkoepelend plan geen zin. Wel focussen we ons op positieve boodschappen: in de Westhoek was er onlangs een Volkscaféweekend en aan de kust lanceerden we de Happy Trip", zegt gedeputeerde en Westtoer-voorzitter, Franky De Block (sp.a).

Ken Pieters