110.000 nertsen voor 18.000 Wervikanen

Op 5 september 2013, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Vergunningenbeleid

N-VA West-Vlaanderen ontgoocheld in vergunning nertsenkwekerij door provinciebestuur

“In tegenstelling tot de deputatie van de provincie Limburg die begin dit jaar na 200 bezwaarschriften en een negatief advies van de gemeente Bocholt een vergunning voor een nertsenkwekerij weigerde, steekt de West-Vlaamse deputatie haar middenvinger op naar 13% van de Wervikanen. 2328 bezwaarschriften en een negatief advies van het Wervikse gemeentebestuur belanden daarmee in de prullebak”, reageren provincieraadsleden Peter De Roo (Brugge) en Sigrid Vandenbulcke (Menen) op het slechte nieuws.

“Het is duidelijk dat de provincies op die manier uit verband worden gespeeld. Leg maar eens uit aan de mensen dat wat in Limburg niet mag, in West-Vlaanderen wel kan. Eén gedeputeerde die zijn nek uitsteekt, ware voldoende geweest. Noch CD&V, noch sp.a, noch Open VLD hebben het gedurfd. Triest. Zolang er geen verbod is op federaal niveau, moet er een Vlaams kader komen over hoe om te gaan met dit soort aanvragen”, aldus De Roo.

“Hetzelfde geldt op Europees vlak. Er is overduidelijk een probleem wanneer bij een verbod in het ene land de mensen een grensregio gaan opzoeken waar het wel mag. Je kunt er vanop aan dat de Nederlanders (waar eerder al een verbod is afgevaardigd - nvdr) in hun vuistje lachen. De lusten voor ons, de lasten voor Wervik, hoor ik ze al denken”, zucht Sigrid Vandenbulcke.

De Roo pleit met N-VA ook voor een Europese benadering van de ganse nerts- en bontindustrie. “Zoniet geldt de wet van de communicerende vaten. Op de ene plaats de kraan dichtdraaien om ze op een ander te openen. Onze deputatie had het verschil kunnen maken, maar had blijkbaar de moed niet dit te doen.”