Worden kleiputten in Egem nieuw provinciaal domein?

Op 15 april 2017, over deze onderwerpen: Domeinen en Groene Assen

De West-Vlaamse deputatie droomt van een nieuw provinciaal domein in Midden-West-Vlaanderen en heeft haar oog laten vallen op de kleiputten in Egem.

De provincie liet in februari een haalbaarheidsstudie uitvoeren om de kleiputten in Egem om te vormen tot recreatiedomein. Dat blijkt uit een vraag van provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) in de provincieraad. Aanleiding was de stopzetting van de klei-ontginning door Wienerberger in 2011 wegens te magere klei, waardoor de verdere ontginning niet meer rendabel was. De braakliggende site bestaat uit een voormalige steenbakkerij met aangrenzende kleiput en is om en bij de veertig hectare groot. Volgens een onderzoek kan de kleiput een belangrijke recreatieve schakel vormen. De kleiput ligt in een dichtbevolkt gebied met 300.000 inwoners in een straal van twintig kilometer. De site zou volgens gedeputeerde Guido Decorte (CD&V) een toeristisch-recreatieve functie kunnen hebben. Westtoer werd al geconsulteerd en onderzoekt de recreatieve ontwikkelingsmogelijkheden. De provincie ziet ook een ecologische, geologische en sociale functie. “In de buurt zijn er al provinciale domeinen zoals 't Veld in Ardooie en Wallemote-Wolvenhof in Izegem. Is een nieuw provinciaal domein eigenlijk wel nodig?”, vraagt provincieraadslid Himpe zich af.

Het gemeentebestuur van Pittem is de plannen zeker niet ongenegen. “We zijn op de hoogte van de plannen van de provincie”, zegt burgemeester Ivan Delaere (CD&V). “Voor Pittem kan dit een meerwaarde betekenen.” (slr)

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Roeselare-Tielt-Izegem, Za. 15 Apr. 2017, Pagina 2