Weyts investeert in West-Vlaamse schoolgebouwen

Op 7 april 2024, over deze onderwerpen: Onderwijs, Patrimonium

Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts investeert bijna €5 miljoen in 22 West-Vlaamse scholenbouwprojecten. Daarmee zet Weyts de investeringen in gloednieuwe en gerenoveerde West-Vlaamse schoolgebouwen onverminderd verder. “Door te investeren in schoolinfrastructuur, investeren we ook in de kwaliteit van ons onderwijs”, aldus Weyts.

Schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk, provinciaal en vrij onderwijs) kunnen voor bouw- of verbouwingswerken financiële steun van AGION (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs) krijgen. Deze regeerperiode trekt Vlaanderen drie miljard euro uit om schoolinfrastructuur te vernieuwen en uit te breiden. Dat is een half miljard euro extra in vergelijking met de vorige regeerperiode.

Weyts investeert nu bijna € 5 miljoen in 22 scholenbouwprojecten verspreid over West-Vlaanderen.  Met deze scholenbouwprojecten zullen honderden leerlingen en scholieren de lessen in nieuwe of vernieuwde schoolinfrastructuur kunnen doorbrengen.

Vrije Basisschool Boezinge-Zuidschote in Boezinge (Ieper) realiseert met € 1,3 miljoen een nieuwbouw en omgevingswerken. De nieuwe infrastructuur huisvest 230 leerlingen. Sint-Jozefsinstituut en Sint-Jozefsinstituut – ASO in Brugge ontvangt voor 1.264 leerlingen € 719.000 voor verbouwingswerken. Vrije basisschool Schooltrio afdeling Klerken in Klerken (Houthulst) verbouwt met € 558.000 de zolder tot klaslokalen. In Ieper isoleert Lyceum Ieper eerste graad met € 324.000 de hellende daken. Vrije Basisschool De Veerkracht in Diksmuide bekomt voor 146 leerlingen € 314.000 euro voor renovatiewerken in de polyvalente zaal/turnzaal en voor de speelplaats en voor het bouwen van een fietsenberging.

“We bouwen letterlijk en figuurlijk aan de toekomst van ons onderwijs”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Investeringen in infrastructuur zijn investeringen in de hardware van onderwijskwaliteit waar heel wat leraren en leerlingen wel bij zullen varen.”

Lijst van alle projecten bij bijlagen.