N-VA stelt kandidaten parlementsverkiezingen voor uit regio Brugge-Oostkust

Op 11 december 2023, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024
N-VA stelt kandidaten parlementsverkiezingen voor uit regio Brugge-Oostkust

N-VA West-Vlaanderen heeft haar lijsten rond voor de parlementsverkiezingen van 9 juni 2024. Sander Loones en Jean-Marie De Decker worden de kopmannen voor het Vlaams parlement en de Kamer van Volksvertegenwoordigers, dat was al bekend. En nu zijn ook de andere kandidaten beslist.  Zo nemen er veertien kandidaten uit de regio Brugge-Oostkust deel aan de verkiezingen.  “De N-VA trekt  naar de West-Vlaamse kiezer met heel wat politieke ervaring, aangevuld met een aantal nieuwe gezichten. We gaan zo veel mogelijk West-Vlamingen er van overtuigen dat alleen met een stem voor de N-VA de welvaart in dit land zal garanderen”, stelt Maaike De Vreese uit Brugge. De Vreese zetelt sinds 2019 in het Vlaams parlement en maakt nu de overstap naar de Kamer. De Brugse politica is op de tweede plaats van de Kamerlijst de running mate van lijsttrekker Jean-Marie De Decker.

Naast De Vreese komen ook  arts en gewezen Kamerlid An Capoen (plaats 5, Kamer, 41 jaar), gemeenteraadslid en ondernemer Nele Caus (plaats 7, Vlaams Parlement, 42 jaar) en advocaat Sam Vandoorne (5de opvolger, Vlaams Parlement, 26 jaar) uit Brugge . Geert Van Tieghem (60 jaar) staat dan weer op de tiende plaats op de Vlaamse lijst. Van Tieghem is al sinds 2017 fractieleider voor de N-VA in de gemeenteraad van Brugge. Begin dit jaar werd hij uitgeroepen tot meest actieve gemeenteraadslid. Op de Europese Lijst staat Ilse Coopman (plaats 8, 31 jaar). Het Brugse gemeenteraadslid is van opleiding historica en werkt voor Howest als coördinator van een Europees onderwijsproject. Daarnaast  geeft ze les aan internationale studenten en werkt ze aan onderwijsinnovatie.

Twee kandidaten uit Beernem

Uit Knokke-Heist vinden we Vlaams parlementslid Cathy Coudyser terug. Vlaams parlementslid Coudyser (54 jaar) is medelijstduwer voor de Vlaamse lijst. Uit de gemeente Beernem komen Gijs Degrande en Isabelle Vandenbrande. Gemeenteraadslid en voormalig schepen Degrande (plaats 4, Vlaams Parlement, 42 jaar) haalde in 2019 bij de gemeenteraadsverkiezingen het hoogste aantal voorkeurstemmen in Beernem. Door een monsterverbond van de andere partijen werd z’n lokale N-VA-afdeling echter naar de oppositiebanken verwezen. Gijs werkt sinds 2007 op de N-VA-fractie in het Vlaams Parlement en krijgt nu een prominente plaats op de Vlaamse lijst. Vandenbrande (14de plaats, Kamer, 52 jaar) werkt als interieurconsulente en is sinds 2019 provincieraadslid voor de N-VA. Met Piet Berton (11de plaats, Vlaams Parlement, 46 jaar) staat ook een kandidaat uit Jabbeke op de verkiezingslijsten van de N-VA. Berton zetelt sinds 2018 in de gemeenteraad en is ondervoorzitter van de Jabbeekse N-VA-afdeling.

Eva Maes uit Torhout tweede opvolger voor de Kamer

Met Elke Robberechts (6de opvolger, Kamer, 46 jaar) doet ook een kandidate uit Oostkamp mee aan de nationale verkiezingen. Robberechts is gemeenteraadslid en werkt als administratief medewerker in het onderwijs. Eva Maes (45 jaar) uit Torhout vinden we terug op de Kamerlijst als tweede opvolger. Maes is ondernemer en is de fractieleider voor de N-VA in de gemeenteraad van Torhout . Emma Casteleyn (21 jaar) uit Zedelgem is op haar beurt tweede opvolger op de Vlaamse lijst. Castelyn is studente Handelsingenieur aan de UGent, lid van Jong N-VA Brugse Vrije en de communicatieverantwoordelijke van N-VA Zedelgem. Orthopedisch chirurg op rust en gemeente- en provincieraadslid Jan Van Meirhaeghe uit Damme (67 jaar) staat op de Kamerlijst als zevende opvolger.

Daphne Dumery op Europese lijst

Opvallend is de vierde plaats op de Europese lijst voor  49- jarige advocate Daphné Dumery uit Blankenberge. Van 2010 tot en met 2014 was ze voor de N-VA volksvertegenwoordiger in de Kamer waarbij ze actief was rond thema’s als arbeidsmigratie, de hervorming van justitie en de visumwetgeving. Sinds de lokale verkiezingen van 2012 zetelt Daphne in de gemeenteraad van Blankenberge. Van 2014 tot en met 2018 was ze er eerste schepen en in de eerste helft van de huidige legislatuur burgemeester.

Cruciale verkiezingen

“De verkiezingen worden enorm belangrijk. Uw welvaart staat op het spel”, besluit Sander Loones,  de West-Vlaamse N-VA-lijsttrekker voor het Vlaams Parlement. “Waar Brussel nood aan heeft? Minder show, meer West-Vlaanderen! En dat brengen wij met onze N-VA kandidaten: mensen die hard werken, die kiezen voor onze lokale ondernemers en lokale verenigingen, en die met gezond verstand willen besturen. Mensen die uw vertrouwen en uw stem waard zijn.”