N-VA plaatst wateroverlastprobleem op politieke agenda

Op 12 augustus 2014

West-Vlaanderen / Hooglede / Ardooie / Izegem - Gemeenteraadslid Kurt Eeckhout (N-VA) uit Ardooie dient een toegevoegd punt over de wateroverlast in voor de gemeenteraad van 1 september. “Begin juli werd het langverwachte bufferbekken in de Berlingmolenstraat geactiveerd. Dat bekken moet ervoor zorgen dat er bij hevige regen geen wateroverlast meer is in het centrum van de gemeente. Toch werd Ardooie zwaar getroffen. Uit persberichten blijkt dat er grote onduidelijkheid is over de precieze werking van het bufferbekken en het manipuleren van de af- en toevoer van het overtollige regenwater”, aldus Eeckhout die van het gemeentebestuur uitvoerige uitleg wil over de omstandigheden en de problemen met het bufferbekken.

Ook gemeenteraadslid Kristof Pillaert (N-VA) uit Hooglede zal tijdens de gemeenteraadszitting van 4 september vragen over de wateroverlast stellen. In Hooglede werd onder andere de buurt rond de Gitsbergstraat zwaar getroffen.

Evaluatie provinciaal waterbeleid

Ook Izegems provincieraadslid Kurt Himpe (N-VA) wil een grondige evaluatie. De voorbije jaren werden door de provincie West-Vlaanderen investeringen gedaan in de waterlopen en op het vlak van waterbeheersing, zoals het bufferbekken in Ardooie. Bepaalde steden en gemeenten werden toch zwaar getroffen en kampten met wateroverlast met veel schade bij particulieren en (landbouw)bedrijven”, stelt provincieraadslid Himpe die een evaluatie vraagt van de investeringen en een overzicht wil van de pijnpunten die bij de zware regenval naar boven kwamen.

Overstroming centrum Ardooie eind juli 2014