Infrabel breekt woord

Op 29 september 2014

“Frans-Vlaamse mobiliteit via spoor in het gedrang”

West-Vlaanderen / Brugge / Veurne / De Panne – De N-VA in West-Vlaanderen is onthutst over het bericht dat Infrabel vandaag (29/09/2014) de treinsporen heeft opengebroken in De Panne die zorgt voor de verbinding met Noord-Frankrijk. Infrabel had nochtans beloofd dit niet te doen. Met dit manoeuvre vreest N-VA dat Infrabel de grensovergang met De Panne – Duinkerke definitief wil begraven. N-VA roept Infrabel op om de werkzaamheden onmiddellijk te staken en overleg te plegen met de betrokken partijen. Het was ‘Trekhaak 73’ die eerder vandaag aan de alarmbel trok.

Provincieraadslid Peter De Roo (Brugge) en Wouter Vanlouwe (Veurne) volgen dit streekdossier reeds maanden op de voet: “Bij het vaststellen van het strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de kust 2015-2020 dat donderdag wordt voorgelegd aan de West-Vlaamse provincieraad is er een amendement toegevoegd waarbij specifiek wordt verwezen naar de spoorverbinding met Noord-Frankrijk. Deze spoorverbinding vormt een belangrijke prioriteit voor het aantrekken van buitenlandse toeristen. Dit amendement wordt gedragen over alle partijgrenzen heen. Ook de lokale Franse burgemeesters en de betrokken gemeentebesturen zijn vragende partij voor deze spoorverbinding.”

“We zullen hiervoor ontslagnemend minister Labille, bevoegd voor overheidsbedrijven, interpelleren in de Kamer. We hopen alvast dat de volgende minister voor overheidsbedrijven dit dossier ter harte neemt.”

InfrabelDePanne