“De middelen die voor de belbus geïnvesteerd worden, zullen niet worden afgebouwd”

Op 26 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

REGIO - Luc Coupillie, provincieraadslid voor N-VA en dus partijgenoot van minister Ben Weyts, reageert op de uitspraken van Peter Bossu. De reorganisatie van het systeem betekent geen afbouw van de middelen, stelt hij.

“Eind 2015 besliste de Vlaamse Regering dat het vervoer georganiseerd moet worden volgens het principe van de basisbereikbaarheid. Er wordt uitgegaan van de vervoersvraag van inwoners om zo een vervoersaanbod op te zetten dat daar zo goed mogelijk op aansluit.”

“Een nieuwe zienswijze vraagt uiteraard wat ‘stage lopen’. Daarom wilde de Vlaamse Regering van start gaan met een drietal Vlaamse pilootregio’s. De Westhoek kreeg de kans omwille van zijn uitgesproken landelijke karakter.”

“Het idee van een bushalte voor iedereen op maximum 750 meter van de deur komt van wijlen Steve Stevaert. Maar die zogenaamde basismobiliteit werd in de Westhoek nooit gehaald en toegepast. 40 % van de inwoners viel buiten het vooropgestelde bereik. De heer Bossu zat, gelukkig voor hem, niet bij die 40 %.”

Bal in het lokale kamp

“Het statuut van pilootregio houdt in dat lokale besturen van de Westhoek rechtstreeks in dialoog met de Vlaamse Overheid en hun agentschappen zoals De Lijn de organisatie van het vervoersaanbod in de streek zullen bepalen. Het zijn zij die tegen dit najaar een vervoersregioplan voor de Westhoek zullen uittekenen.”

“De bal ligt dus in het kamp van de lokale burgemeesters en schepenen. Door in te tekenen als pilootregio worden de momenteel geïnvesteerde financiële middelen in de Westhoek alvast bevroren. De middelen die daar vandaag vooral voor de belbus geïnvesteerd worden zullen niet worden afgebouwd.” (MVO)

Bron: Krant van West-Vlaanderen/Het Wekelijks Nieuws Kust - Vr. 14 Jul. 2017