Ben Weyts investeert 42 miljoen euro in West-Vlaamse fietsinfrastructuur

Op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts komt voor het eerst met een Fietsinvesteringsplan, dat alle fietsinvesteringen voor de rest van de bestuursperiode (tot 2019) concreet maakt. In de komende 3 jaar is er zo ook 42 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor fietsinvesteringen langs gewestwegen in West-Vlaanderen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil ook de West-Vlamingen verleiden om de auto vaker te ruilen voor een alternatief, zoals de fiets. Weyts wil fietsen aantrekkelijker maken met concrete troeven, zoals snelle en comfortabele verbindingen. En daar is nog heel wat werk aan de winkel, zo blijkt uit een nieuwe analyse van de fietspaden langs Vlaamse gewestwegen. Daaruit blijkt dat in 2015 slechts 63,5 procent van de opgemeten fietspaden 'uitstekend' of 'behoorlijk' scoort op de comfortparameter. Ten opzichte van het vorige meetjaar (2013) wordt er weliswaar in alle provincies vooruitgang geboekt, maar het cijfer blijft te laag. "We hebben nog een lange fietsweg te gaan", vindt Weyts.

Weyts heeft nu een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar. Het is de eerste keer dat alle fietsinvesteringen voor een periode van 3 jaar (2017-2019) op deze manier naar voren geschoven worden. Het investeringsbudget voor de fiets wordt dan ook opgetrokken naar een recordhoogte. Er wordt in de periode 2017-2019 ook 42 miljoen euro Vlaams geld vastgelegd voor fietsinvesteringen in de provincie West-Vlaanderen. Het gaat vooral om fietsverbindingen langs de gewestwegen. Daarbovenop gaat er ook geld naar fietsverbindingen op jaagpaden en naar ondersteuning van fietsprojecten op lokale wegen. "Vroeger keken we alleen maar terug na de feiten", aldus de minister. "Nu creëren we concrete, nieuwe perspectieven voor de fietsers in West-Vlaanderen door voor het eerst drie jaar vooruit te blikken."

Goede voorbeeld

Weyts focust op het woon-werkverkeer en investeringen die pendelaars aan het fietsen krijgen. De nadruk ligt onder andere op fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van 'missing links', die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals autosnelwegen. "West-Vlaanderen is nu al een fietsland in het weekend, maar nog niet tijdens de werkweek", zegt Weyts. "Ik wil pendelaars meer mogelijkheden geven om ook van maandag tot vrijdag voor de fiets te kiezen. Ik ben echter enkel bevoegd voor de gewestwegen", benadrukt Weyts tot slot. "Het gros van de fietspaden is in handen van de lokale besturen. Ik besef dat het ook voor hen niet vanzelfsprekend is om in tijden van besparingen extra te investeringen. Als Vlaamse Regering geven wij bij deze alvast het goede voorbeeld."

Bron: kw.be, 20/04/2017

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is