N-VA West-Vlaanderen vraagt strikt toezicht op provinciale groepsaankoop energie

Op 8 maart 2016

West-Vlaanderen / Zwevegem - N-VA West-Vlaanderen vraagt aan de deputatie om voldoende aandacht te besteden aan de opvolging van de West-Vlaamse provinciale groepsaankoop groene stroom en gas. Aanleiding zijn berichten over te hoge facturen en vermeend onregelmatige contractverlengingen van vorige maand, in verband met de groepsaankoop van de provincie Antwerpen.

Provincieraadslid Johan Rollez (N-VA): “Als een overheid zo’n groepsaankoop organiseert, dan kan ze er maar beter voor zorgen dat de deelnemers correct worden behandeld. Toestanden als in Antwerpen moeten we voorkomen. Daarom vragen we dat de deputatie van nabij opvolgt of de winnende energieleveranciers alle afspraken van de groepsaankoop nauwgezet respecteren.”

Op de laatste provincieraad antwoordde eerste gedeputeerde Decorte op een mondelinge vraag van provincieraadslid Johan Rollez (Zwevegem) dat een externe firma het hele proces van de groepsaankoop opvolgt en ondersteunt, en dat er tot nog toe geen klachten zijn binnengekomen. Nog volgens de gedeputeerde heeft ook de VREG (Vlaamse reguleringsinstantie voor de elektriciteits- en gasmarkt) zijn controlerol te spelen.

“Ondertussen hebben 63.139 gezinnen hun interesse getoond voor de groepsaankoop energie van de provincie West-Vlaanderen. Dit is ruim 13 % van alle West-Vlaamse gezinnen,” aldus raadslid Rollez. “Ik hoop dat de maatregelen om fouten – al dan niet moedwillig – te voorkomen, voldoende zijn. Tot nader order gaan we daarvan uit, maar we blijven dit bewaken.”